על סיסמאות הססניות

אם לשפוט על-פי תפוצתו התמנונית, נראה שב-"ישראל היום" נחושים ולהוטים לבסס את מעמדו של סטיקר המלחמה שהגו בשבוע שעבר. כריכת מלחמה בסטיקר היא סוגיה סבוכה, שכן מדובר בהימור הקשוב לכל חוקי הסטטיסטיקה וההסתברות. הפסד, הישגים עקובים או שקיעה בעימות מתמשך חבויים בצלה של הזקפה המלחמתית, וככאלה טיפשי להקל בהם. במלחמת לבנון השניה, למשל, השיק בנק לאומי את הסטיקר התכול "אנחנו ננצח". אמנם מדובר בסיכון מסויג, שהריי חסותו של הבנק נרמזה רק בגווני הסטיקר והמימרה עצמה הושאלה מנאום של אולמרט, אך אני בטוחה שקברניטי לאומי ישמחו למחוק את הפארסה מהפרוטוקול המוראלי.

בכל אופן, הקופירייטרים של "ישראל היום" חושלו דרך שגיאות הדפוס במלחמת לבנון השניה. הסטיקר שהודפס נושא בשורה עמומה שיפה הן לניצחון והן להפסד. שילוב שם העיתון בסיסמא קצת מעושה ומגושם, אבל אני מניחה שהאלגנטיות חורגת מעצם מהות החינמון. מימרות עמומות תמיד יהיו פופולריות יותר מהצהרות בומבסטיות משום שהן מציעות ליקוק פצעים קולקטיבי. מדובר בעצלות רגשית ותו לא: קל ונעים יותר להתחפר ברחמים עצמיים מאשר לחלץ לוחמניות. גם "שלום חבר", קאלט האקטואליה האולטימטיבי, נשא את אותה סולידריות שבלולית. אפילו קלינטון אמר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: